Elektrisch

Wat is een elektrische auto?

Een elektrische auto is een auto die volledig wordt aangedreven door een elektromotor. In tegenstelling tot een hybride auto waar ook nog een fossiele verbrandingsmotor in zit. 

 

Wat is de actieradius van een elektrische auto?

Actieradius betekent, de afstand die een elektrische auto kan afleggen op een volledige volle accu. Deze afstand verschilt per auto. De gemiddelde actieradius van de hedendaagse elektrische auto's ligt ongeveer rond de 372 km.

Actieradius WLTP
Meestal ziet u achter de actieradius WLTP staan. Dit staat voor Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure. Eenvoudiger vertaalt betekent het eigenlijk hoeveel km de auto heeft kunnen rijden tijdens de test procedure van de fabrikant. Meestal ligt de werkelijke actieradius lager. Dit omdat gebruik van bijvoorbeeld de airco consequenties heeft voor de actieradius, maar ook rijstijl en weersomstandigheden kunnen een rol spelen. Vandaar dat wij altijd zeggen: "Haal 30% van het WLTP actieradius af. Dan weet u 100% zeker hoeveel km u kunt rijden op een volledig volle accu". 

Hoe bereken ik hoe lang mijn elektrische auto moet laden?

Door de ontwikkeling van elektrische auto's zijn er steeds meer nieuwe begrippen bijgekomen. In deze video leggen wij u uit hoe u gemakkelijk uw laadtijd kunt berekenen.

Meer veelgestelde vragen

Wat is de MRB (motorrijtuigbelasting) voor een volledige elektrische auto?

U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.

Kan ik met een elektrische auto op vakantie?

Natuurlijk kunt u met een elektrische auto op vakantie. Het is wel verstandig om te informeren of het land waar u naar toe gaat beschikt over genoeg laadstations. Binnen Europa zal dat vaak geen probleem zijn. Ook moet u wel rekening houden met dat u langer dient te wachten bij een laadstation dan met een fossielbrandstof auto bij een tankstation. Elektrisch laden duurt eenmaal langer.

Hoeveel kost elektrisch laden?

Thuis opladen

Thuis opladen is vaak het voordeligst en kent twee mogelijkheden: aan het stopcontact of een eigen laadpaal. U betaald hier de kilowattuurprijs van uw eigen energieleverancier. Het tarief verschilt dus per huishouden. 
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,30. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 6,21. Stel dat u de 15.000 kilometer die u per jaar rijdt volledig thuis kunt laden, dan kost dat hiermee zo’n € 932 per jaar (€ 0,062 per km).

Naast vaste en variabele energiecontracten bestaat er ook een zogenaamd dynamisch energiecontract. Hiermee kunt u gemiddeld 30 procent besparen op laadkosten door uw auto op te laden als stroom goedkoop is. Beschikt u over zonnepanelen? Dan valt het sommetje mogelijk nog voordeliger uit wanneer u kunt opladen op de momenten dat u zelf stroom opwekt. U bent dan € 0,02 per kWh kwijt.

Opladen aan een openbare laadpaal

Wanneer u een elektrische auto oplaadt bij een openbare laadpaal, betaalt u doorgaans meer per kWh. Want de aanbieder van de laadpaal moet voorzien in kosten voor aanleg, onderhoud en wil ook nog wat winst maken. De tarieven van de verschillende aanbieders van laadpassen en laadpalen liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,25 tot € 0,75 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van € 0,65 per kWh, een gangbaar tarief bij een aantal grote aanbieders. 

Uitgaande van dezelfde gemiddelde elektrische auto als in bovenstaand voorbeeld kost die laadbeurt van 20,7 kWh u € 13,46. Dit betekent zo'n € 0,13 per kilometer aan energiekosten. Bent u volledig aangewezen op publieke laadpalen, dan kost dit u op basis van 15.000 kilometer per jaar zo’n € 2019.

Snelladen 

Snelladen is niet alleen de snelste, maar ook de duurste laadmethode. Gelukkig heeft u in de praktijk de snellader maar heel af en toe nodig. Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh. Wij houden bij berekeningen op dit moment € 0,85 per kWh aan. Om 20,7 kWh te laden bent u dan € 17,60 kwijt. Dat is iets minder dan € 0,18 per kilometer. Daarnaast is het goed te weten dat, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, het meestal niet nodig is om uw auto tot 80% op te laden. Stel dat u met vijf minuutjes snelladen thuis kunt komen, dan kunt u thuis de auto weer rustig volledig opladen tegen een lager tarief. Dit scheelt tijd én geld.

 

 

 

 

Hoe bereken ik de werkelijke actieradius van mijn elektrische auto?

Uitrekenen kunt u eigenlijk nooit. Omdat de actieradius wordt beïnvloed door veel verschillende factoren (wind, buiten temperatuur, rijstijl en meer) is er geen vaste formule. Als u 100% zeker wil weten hoeveel uw auto kan afleggen, dan kunt u het beste 30% van het WLTP actieradius afhalen. De WLTP actieradius is de actieradius die de autofabrikant heeft gemeten in de testfases voordat de auto op de markt kwam. Dit kunt u meestal eenvoudig terug vinden op internet.

Subsidies voor elektrisch rijden

De overheid heeft voor 2023 een kleine 100 miljoen euro beschikbaar gesteld voor subsidie voor de aanschaf van nieuwe en gebruikte elektrische personenauto’s. 

Wat voor soort laadpalen zijn er?

Er zijn 6 verschillende soorten reguliere thuis oplaadpunten. Deze zijn onder te verdelen in 3x 1-fase en 3x 3-fase oplaadpunten. Deze staan hieronder weergegeven

Aansluiting Max. Laadvermogen
1 x 16 A 3,7 kW
1 x 25 A 5,8 kW
1 x 30 A  6,9 kW
3 x 16 A 11,0 kW
3 x 25 A 17,2 kW
3 x 32 A 22,0 kW

Met een 3-fasenaansluiting is een flink hoger maximaal laadvermogen mogelijk. Huizen met een 1-faseaansluiting kunnen in veel gevallen achteraf van een 3-fasenaansluiting worden voorzien. Neem hierover contact op met uw netbeheerder. De kosten voor zo’n zogenaamde verzwaring van de aansluiting verschillen per netbeheerder, maar reken op bedragen tussen € 250 en € 350. Zelfs als uw auto geen 3-fasenladen ondersteunt, is een verzwaring de moeite waard om minder snel tegen de limieten van uw eigen aansluiting op te lopen.

Simpel gezegd kunt u zeggen: 'Hoe hoger u gaat, hoe sneller uw auto laadt'. Bekijk wel of de gewenste aansluiting past bij uw huis en stroominstallatie.

Snelladen

Snelladen wordt in principe alleen maar onderweg gedaan, bijvoorbeeld tijdens een lange autorit. Bij snelladen gaat het maar om één ding: zoveel mogelijk actieradius in zo min mogelijk tijd. Snelladers staan dan ook vaak langs snelwegen. Tijdens het snelladen blijft u in principe in de buurt van de auto omdat u snel weer weg kunt. U kunt ook in uw auto blijven zitten en even wat ontspannen of werken. Vaak zijn er ook restaurants of winkels in de buurt.

Het vermogen waarmee geladen kan worden is afhankelijk van wat de auto maximaal ondersteunt en soms ook van de laadpaal. Veel oudere snelladers bieden een vermogen van maximaal 50kW. Moderne snelladers bieden 150 tot 350kW. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de auto weer opgeladen is. Van 10 tot 80% laden duurt, afhankelijk van de auto, ongeveer 18 minuten tot driekwartier tijd.

Tip: laad hier niet meer dan 80% vol. Een snellader is niet bedoeld om de auto helemaal op te laden, maar om uw (volgende) bestemming te halen. Een auto laadt het snelst als hij helemaal leeg is - na 50-80% daalt het laadvermogen.

 

Hoe snel laadt mijn auto bij een laadpaal/laadstation?

Laadtijden*

Auto met 45 kWh accu

Auto met 77 kWH accu Auto met 100 kWh accu
Stopcontact thuis      
2,3 kW 19 uur 30 min 33 uur 30 min 43 uur 30 min
       
Laadpaal thuis      
3,7 kW (fase 1) 12 uur 20 uur 45 min 27 uur
11 kW (fase 3) 4 uur 7 uur 9 uur
       
Laadpaal straat      
11 kW 4 uur 7 uur 9 uur
22 kW 2 uur 3 uur 30 min 4 uur 30 min
       
Snelladen      
50 kW 54 min 1 uur 30 min 2 uur
250 kW 11 min 18 min 24 min

 *De tijden zijn een indicatie en kunnen dus iets afwijken van de werkelijke tijden. Deze tijden zijn bovendien van 0 naar 100% terwijl in de praktijk 80% voldoende is om verder te rijden. 

Daarnaast hebben elektrische auto's ook een maximum laadvermogen. U kunt dan alsnog terecht bij elk soort laadpunt. Maar wanneer het maximum laadvermogen van uw auto bijvoorbeeld 50 kWh is en u gaat naar een laadpunt van 75 kWh, dan wordt er niet geladen met een snelheid van 75 kWh maar met een snelheid van 50 kWh. Gewoonweg omdat uw auto niet een sneller laadvermogen aan kan.