Een elektrische auto is een auto die volledig wordt aangedreven door een elektromotor. In tegenstelling tot een hybride auto waar ook nog een fossiele verbrandingsmotor in zit.
Een elektrische auto is een auto die volledig wordt aangedreven door een elektromotor. In tegenstelling tot een hybride auto waar ook nog een fossiele verbrandingsmotor in zit.
Actieradius betekent, de afstand die een elektrische auto kan afleggen op een volledige volle accu. Deze afstand verschilt per auto. De gemiddelde actieradius van de hedendaagse elektrische auto's ligt ongeveer rond de 372 km.
Actieradius WLTP
Meestal ziet u achter de actieradius WLTP staan. Dit staat voor Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure. Eenvoudiger vertaalt betekent het eigenlijk hoeveel km de auto heeft kunnen rijden tijdens de test procedure van de fabrikant. Meestal ligt de werkelijke actieradius lager. Dit omdat gebruik van bijvoorbeeld de airco consequenties heeft voor de actieradius, maar ook rijstijl en weersomstandigheden kunnen een rol spelen. Vandaar dat wij altijd zeggen: "Haal 30% van het WLTP actieradius af. Dan weet u 100% zeker hoeveel km u kunt rijden op een volledig volle accu".
Door de ontwikkeling van elektrische auto's zijn er steeds meer nieuwe begrippen bijgekomen. In deze video leggen wij u uit hoe u gemakkelijk uw laadtijd kunt berekenen.
De overheid heeft voor 2023 een kleine 100 miljoen euro beschikbaar gesteld voor subsidie voor de aanschaf van nieuwe en gebruikte elektrische personenauto’s.
Er zijn 6 verschillende soorten reguliere thuis oplaadpunten. Deze zijn onder te verdelen in 3x 1-fase en 3x 3-fase oplaadpunten. Deze staan hieronder weergegeven
Aansluiting | Max. Laadvermogen |
1 x 16 A | 3,7 kW |
1 x 25 A | 5,8 kW |
1 x 30 A | 6,9 kW |
3 x 16 A | 11,0 kW |
3 x 25 A | 17,2 kW |
3 x 32 A | 22,0 kW |
Met een 3-fasenaansluiting is een flink hoger maximaal laadvermogen mogelijk. Huizen met een 1-faseaansluiting kunnen in veel gevallen achteraf van een 3-fasenaansluiting worden voorzien. Neem hierover contact op met uw netbeheerder. De kosten voor zo’n zogenaamde verzwaring van de aansluiting verschillen per netbeheerder, maar reken op bedragen tussen € 250 en € 350. Zelfs als uw auto geen 3-fasenladen ondersteunt, is een verzwaring de moeite waard om minder snel tegen de limieten van uw eigen aansluiting op te lopen.
Simpel gezegd kunt u zeggen: 'Hoe hoger u gaat, hoe sneller uw auto laadt'. Bekijk wel of de gewenste aansluiting past bij uw huis en stroominstallatie.
Snelladen wordt in principe alleen maar onderweg gedaan, bijvoorbeeld tijdens een lange autorit. Bij snelladen gaat het maar om één ding: zoveel mogelijk actieradius in zo min mogelijk tijd. Snelladers staan dan ook vaak langs snelwegen. Tijdens het snelladen blijft u in principe in de buurt van de auto omdat u snel weer weg kunt. U kunt ook in uw auto blijven zitten en even wat ontspannen of werken. Vaak zijn er ook restaurants of winkels in de buurt.
Het vermogen waarmee geladen kan worden is afhankelijk van wat de auto maximaal ondersteunt en soms ook van de laadpaal. Veel oudere snelladers bieden een vermogen van maximaal 50kW. Moderne snelladers bieden 150 tot 350kW. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de auto weer opgeladen is. Van 10 tot 80% laden duurt, afhankelijk van de auto, ongeveer 18 minuten tot driekwartier tijd.
Tip: laad hier niet meer dan 80% vol. Een snellader is niet bedoeld om de auto helemaal op te laden, maar om uw (volgende) bestemming te halen. Een auto laadt het snelst als hij helemaal leeg is - na 50-80% daalt het laadvermogen.
Laadtijden* |
Auto met 45 kWh accu |
Auto met 77 kWH accu | Auto met 100 kWh accu |
Stopcontact thuis | |||
2,3 kW | 19 uur 30 min | 33 uur 30 min | 43 uur 30 min |
Laadpaal thuis | |||
3,7 kW (fase 1) | 12 uur | 20 uur 45 min | 27 uur |
11 kW (fase 3) | 4 uur | 7 uur | 9 uur |
Laadpaal straat | |||
11 kW | 4 uur | 7 uur | 9 uur |
22 kW | 2 uur | 3 uur 30 min | 4 uur 30 min |
Snelladen | |||
50 kW | 54 min | 1 uur 30 min | 2 uur |
250 kW | 11 min | 18 min | 24 min |
*De tijden zijn een indicatie en kunnen dus iets afwijken van de werkelijke tijden. Deze tijden zijn bovendien van 0 naar 100% terwijl in de praktijk 80% voldoende is om verder te rijden.
Daarnaast hebben elektrische auto's ook een maximum laadvermogen. U kunt dan alsnog terecht bij elk soort laadpunt. Maar wanneer het maximum laadvermogen van uw auto bijvoorbeeld 50 kWh is en u gaat naar een laadpunt van 75 kWh, dan wordt er niet geladen met een snelheid van 75 kWh maar met een snelheid van 50 kWh. Gewoonweg omdat uw auto niet een sneller laadvermogen aan kan.
© 2024 Kooijman Autogroep