Vakantie opvallende verkeersregels Duitsland

Body

Ook al is er geen algemene snelheidsbeperking op de Autobahn (er geldt een richtsnelheid van maximaal 130 kilometer per uur), op veel plaatsen mag je toch niet sneller dan 120 of 90 rijden. Zeker bij wegwerkzaamheden geldt er een strikte maximumsnelheid en treedt de Duitse politie streng op.

 

Snelheid

Ook al is er geen algemene snelheidsbeperking op de Autobahn (er geldt een richtsnelheid van maximaal 130 kilometer per uur), op veel plaatsen mag je toch niet sneller dan 120 of 90 rijden. Zeker bij wegwerkzaamheden geldt er een strikte maximumsnelheid en treedt de Duitse politie streng op.

Binnen de bebouwde kom mag je maximaal 50 kilometer per uur, buiten de bebouwde kom 100. Een rechthoekig geel bord met een zwarte plaatsnaam geeft het begin van de bebouwde kom aan, hetzelfde bord met een rode streep het einde.

Ook wordt in Duitsland met camera’s op bumperkleven gecontroleerd. Op autosnelwegen geldt als veilige volgafstand de helft van de gereden snelheid in meters. Bij 100 kilometer per uur is dat dus 50 meter. De boetes kunnen oplopen van 75 tot 400 euro, afhankelijk van de gereden snelheid en de afstand ten opzichte van de voorganger.

Milieuzones

Bekender dan het Parijse milieuvignet zijn de Duitse Umwelt– of milieuzones, die in veel steden van toepassing zijn. Je hebt er een sticker voor nodig die je op je voorruit moet plakken en waarvan de kleur afhankelijk is van de uitstoot van je auto.

De Duitse Umweltzones bestaan al een aantal jaren, ondertussen zijn de rode en gele stickers bijna nergens meer geldig en heb je bijna altijd een groene sticker nodig. Je kunt de juiste sticker kopen in de garages en stations voor Technische controle van TÜV en Dekra in de steden waar het vignet van toepassing is, of in de ANWB-(web-)winkel.

In Berlijn geldt voor bepaalde auto’s vanaf augustus een dieselverbod op een aantal trajecten. Ook Stuttgart kent sinds 1 januari een dieselrijverbod. Voorlopig gaat het uitsluitend om dieselvoertuigen van de Euronorm 4 of lager. Euronorm 5 en 6 vallen nog buiten de maatregel.

Rettungsgasse/Reddingstrook

In steeds meer landen moet je een zogenoemde ‘Rettungsgasse’ of reddingsstrook vormen bij een file of bij sterk vertraagd verkeer. Behalve in Duitsland is dat ook in Oostenrijk verplicht, en aangeraden in Zwitserland. De hulpdiensten hebben in die landen niet de gewoonte om de pechstrook te gebruiken als ze ergens naartoe willen. Je wordt er daarom geacht om, wanneer je aansluit in een file, een strook in het midden vrij te houden voor hen.

Wie op de linkerrijstrook rijdt, moet zo links mogelijk aanhouden, wie op de middenrijstrook of rechterrijstrook rijdt, zo rechts mogelijk. Op die manier krijgen de hulpdiensten vlot vrij baan.

Veel buitenlanders kennen de regel niet. Bij zware ongevallen in Duitsland is dan ook vaak te horen dat de hulpdiensten gehinderd waren door (buitenlandse) bestuurders die niet op tijd aan de kant gingen.

Andere opvallende verkeersregels Duitsland

Ook in Duitsland is het meenemen en gebruiken van radardetectieapparatuur verboden, ook de signalering van flitspalen of trajectcontrole in navigatieapparatuur, gsm’s en tablets moet worden verwijderd. Verwijderen wil echt zeggen verwijderen, niet gewoon uitzetten.

Bron “Opvallende verkeersregels Duitsland”:
AD.nl
ANWB